Co przesądza o naszym życiu? Co decyduje o sukcesie, co stoi za naszymi porażkami? Na ile jesteśmy zakładnikami dziedziczonych przez pokolenia kodów genetycznych w rodzinie, na ile środowisko, w którym dorastamy, wywiera na nas wpływ, a ile zależy od edukacji i szkoły? Gdzie i kiedy przerabialiśmy największe lekcje życia?

Podziel się:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

O konkursie

Można o niej wiele powiedzieć, że z założenia jest ograniczona i niesprawiedliwa, często bywa  skostniała i anachroniczna, a czasem wręcz opresyjna i przemocowa. Trudno wskazać inną instytucję, która by tyle przeszła w ostatnich latach. Reforma 2017 roku i likwidacja gimnazjów, zmiana podstawy programowej, reguł zdawania egzaminu maturalnego i testu ośmioklasisty, wielomiesięczny strajk nauczycieli i w końcu załamanie wywołane pandemią.
Szkoła tkwi w kryzysie. Rodzice coraz częściej decydują się posyłać swoje dzieci do prywatnych placówek, których liczba uczniów wzrosła w ostatnich latach o blisko 30%.
Co więcej, szacuje się, że Polacy wydają rocznie na korepetycje i dokształcanie najmłodszych 7 miliardów złotych, niemal trzykrotnie więcej niż jest wart rynek gier w Polsce.
Na dodatkowe płatne zajęcia chodzi 67 procent dzieci.
Wniosek jest taki, że uczniowie w szkołach zdają egzaminy, do których uczą się i przygotowują poza systemem oświatowym. Więc gdzie dzisiaj jest szkoła? Wielu uważa,
że szkoła uczy przede wszystkim życia, tyle samo jest przekonanych, że edukacja w obecnym modelu jest całkowicie nieżyciowa.

W Szkole życia – konkursie literackim organizowanym przez Fundację –  stawiamy otwarte pytanie o to, gdzie i czego nauczyliśmy się, gdy dojrzewaliśmy, co miało na nas największy wpływ. Co się wydarzyło, co przeżyliśmy, kto sprawił, że dziś jesteśmy tym, kim jesteśmy. Jakie lekcje życia pobraliśmy jako nastolatkowie? Takich lekcji mógł nam udzielić rodzic, może nauczyciel, wychowawca, trener czy drużynowy. A może ta najważniejsza lekcja płynęła od naszych rówieśników, kolegów i koleżanek, z którymi bawiliśmy się na podwórku, przeżywaliśmy kolejne inicjacje czy wagarowaliśmy w pierwszy dzień wiosny?

Czego się nauczyliśmy, co chcielibyśmy przekazać innym?

 

 

Fotografia dzieci ze szkoły mieszczącej się w Murowance, źródło: ze zbiorów biblioteki publicznej w Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy

Przez lata szkoła była drogą do lepszej przyszłości. Jesienią 1903 roku w budynku, w którym obecnie znajduje się siedziba naszej Fundacji na rzecz Wielkich Historii, pojawili się pierwsi uczniowie pierwszej szkoły na podwarszawskim wówczas Wawrze. Przez 50 lat Murowanka była jednym z najważniejszych adresów dla lokalnej społeczności. 120 lat temu szkoła oznaczała i dawała szanse. Wyposażała w kompetencje, których powszechnie brakowało.
Na przełomie XIX i XX wieku 60% procent mieszkańców zaboru rosyjskiego było analfabetami.
W Murowance uczono zatem przede wszystkim czytać i pisać, liczyć, ale też posługiwać się mapami, czy poznawano prawa rządzące naturą. Ówczesna rola nauczyciela była o wiele większa niż jest dzisiaj. Przez lata zmieniła się również rola samej szkoły, która niegdyś była centrum lokalnej społeczności.

Zatem gdzie dzisiaj odbieramy lekcje życia? Co nas dzisiaj kształtuje? Co zapamiętujemy najsilniej z okresu edukacji w szkole? Czy są to ludzie, czy miejsca? A może konkretne wydarzenie, sytuacje? Emocje z nimi związane? Co jest naszą szkołą życia?

Zapraszamy do udziału w konkursie!

Aktualności

Pierwsze dwa tygodnie konkursu za nami

Od inauguracji konkursu „Szkoła życia” minęły już ponad dwa tygodnie. W pierwszym miesiącu jego trwania nie spodziewaliśmy się zbyt dużej liczby zgłoszeń. Nie byłoby w tym nic dziwnego – ostatecznie do zakończenia zgłoszeń 30 września jeszcze mnóstwo czasu.

Więcej

Kategorie

Konkurs ma szeroką formułę. Przyjmujemy prace uczestników z całej Polski, którzy ukończyli 14 lat. Czekamy na historie debiutantów, mieszkańców Wawra oraz tych, którzy mają już dorobek literacki. Prace konkursowe powinny mieć objętość od 6 tys. do 20 tys. znaków ze spacjami. Teksty wraz z podpisaną zgodą na udział w konkursie, która stanowi załącznik do regulaminu, należy przesłać na adres murowanka@wielkiehistorie.pl w terminie do 30 września 2021 r.
Więcej informacji znajduje się w regulaminie.

Nagrody

W konkursie przewidziana jest pula nagród o łącznej wartości 9 tys. zł. Najbardziej inspirujące i najciekawsze prace planujemy wydać w antologii pokonkursowej.

 

Jury

Justyna Suchecka – absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Przez 11 lat była związana z Gazetą Wyborczą. Obecnie pracuje dla TVN24.pl. Publikuje m.in. w „Książkach. Magazynie do Czytania” oraz współprowadzi kanał „Krótka przerwa”. W 2020 roku została laureatką nagrody Grand Press w kategorii „dziennikarstwo specjalistyczne” za cykl tekstów „Tysiące dzieci wypadło z systemu. Gdzie ich szukać” opublikowanych na portalu TVN24.pl.
W 2021 r. książka „Young power! 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat” znalazła się w finale plebiscytu na Książkę Roku 2020 portalu LubimyCzytać.pl w kategorii Literatura Młodzieżowa.

Fot. Facebook

Paweł Goźliński (przewodniczący) – teatrolog, redaktor, wykładowca i pisarz. Autor eseistycznej książki „Bóg Aktor” o Juliuszu Słowackim oraz powieści kryminalnych „Jul” oraz „Dziady”.
W październiku 2019 roku ukazała się jego powieść biograficzna „Akan” inspirowana życiem Bronisława Piłsudskiego .Kierował działami kultury i reportażu „Gazety Wyborczej”, był szefem reporterskiego magazynu „Duży Format”. Do 2019 roku pełnił funkcję redaktora naczelnego „Książek. Magazynu do czytania”. Dziś jest redaktorem naczelnym Wydawnictwa Agora oraz prowadzi Szkołę Redaktorów Gazety Wyborczej. W 2010 roku wraz z Mariuszem Szczygłem
i Wojciechem Tochmanem założył Instytut Reportażu i Polską Szkołę Reportażu w której wykłada do dziś. Jest doktorem od romantyzmu, uczniem Marii Janion.

Fot. Mikołaj Grynberg

Maciej Piwowarczuk prezes Fundacji na rzecz Wielkich Historii, popularyzator historii, dokumentalista, kurator wystaw. Studiował historię na Uniwersytecie Warszawskim, a także scenariopisarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Twórca filmu “Epidemia miłości” (2008), opowiadającego o uczuciach rozkwitających w cieniu Powstania Warszawskiego. Współautor książki “Powstanie Warszawskie. Rozpoznani” (2014). Twórca cyklu „Letnie Ostatki”, gdzie odbiorcy wydarzenia konfrontują się z wielkimi wydarzeniami historycznymi w formule beztroski i w klimacie sentymentalnej podróży do czasów dzieciństwa.

Fot. Piotr Wolski

Norbert Szczepański – Od lat związany z wawerskim samorządem. Przez 10 lat pełnił funkcję Przewodniczącego Rady Dzielnicy Wawer, a od 2018 roku pracuje na stanowisku burmistrza. Wcześniej był wiceprezesem Mazowieckiego Szpitala Wojewódzkiego Drewnica Sp. z o.o. oraz dyrektorem Centrum Myśli Jana Pawła II. Ukończył Filozofię na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Zarządzanie i Przywództwo na Uniwersytecie SWPS. Od zawsze interesują go sprawy dzieci i młodzieży, tworzenie dla nich jak najlepszego środowiska do życia w mieście i dbałość o ich dobrostan psychiczny.

Fot. Urząd Dzienicy Wawer m.st. Warszawy

Newsletter

Zapisz się  na newsletter, a otrzymasz dostęp do przedpremierowych odcinków podcastów, a także zaproszenia na spotkania autorskie i wydarzenia towarzyszące konkursowi “Szkoła Życia”

Dofinansowanie

Partnerzy

zapiSZ SIĘ NA NEWSLETTER

Otrzymasz dostęp do przedpremierowych odcinków podcastów, zaproszenia na spotkania autorskie i wydarzenia towarzyszące konkursowi “Szkoła Życia”