W Szkole Życia rozmawiamy z twórcami, artystami, sportowcami i przedsiębiorcami o tym, co się wydarzyło, co przeżyli i co sprawiło, że dzisiaj są tym, kim są? Jakie lekcje życia mają za sobą? Pytamy o to, gdzie i czego nauczyli, gdy dojrzewali. Co i kto stał za ich sukcesami, jakich musieli doznać porażek, by ostatecznie poznać smak zwycięstwa? Autorska audycja Macieja Piwowarczuka.
1. Rozmowa z Justyną Bargielską
O defraudacji i doświadczeniu wybaczenia, walce z materią, o tym czego nauczyła ją gra na wiolonczeli i podążanie za dźwiękiem, a także o lekcji pokory jaką dał jej rozwód, a na koniec o dzieleniu się szczęściem – opowiada Justyna Bargielska, pisarka, literatka i poetka w szczerej rozmowie z Maciejem Piwowarczukiem.
Byłam bardzo zła w chodzeniu do szkoły. Ja po prostu nie chodziłam do szkoły. Wychodziłam z domu, ale zawsze mnie jakoś znosiło – przyznaje literatka.

2. Rozmowa z Mikołajem Grynbergiem
Mikołaj Grynberg, pisarz i fotograf, zdradza nam swoje życiowe lekcje. Opowiada o ostatniej, kiedy zrozumiał, że w życiu nie trzeba mieć wielu przyjaciół, wystarczy kilkoro. Mówi o szkole, która zawiodła, dojrzewaniu w latach 80tych, milczących mistrzach, byciu polskim Żydem i potrzebie usłyszenia swojego prawdziwego głosu.
Ta rozmowa nie jest przyjemna i gładka. Ma swój rytm, ale też szczerość i głębię. Mocno zapada w pamięć i ciągle wraca.
– Odnalezienie swojego głosu, mówienie swoim głosem to jest wielka przyjemność – mówił Mikołaj Grynberg w rozmowie z Maciejem Piwowarczukiem.
3. Rozmowa z Przemysławem Marszałem
W trzecim odcinku cyklu „Szkoła Życia” Maciej rozmawia z Przemkiem Marszałem, prezesem 11 Bit Studios, człowiekiem, który zmienia podejście do gier komputerowych w Polsce i na świecie. Tym razem będzie dużo o nowym spojrzeniu na gry, o tym że mogą uczyć a nawet pomagać się stać bardziej ludźmi. O tym, że każdy ma swoją drogę, która go kształtuje, szacunku do niej
i do siebie. A także o wartościach jakie towarzyszą budowaniu zespołu
i o znaczeniu relacji w życiu i w pracy.
„Kiedy dostaliśmy nagrodę ministra kultury za grę – staliśmy obok znanych muzyków i pisarzy. To był moment tej drogi, jak kiedyś były postrzegane gry
a czym są teraz i że teraz mogą być edukacją.” – tak opowiadał mi o drodze jaką przeszedł tworząc gry. Od pierwszych robionych z kumplami dla zabawy po te, które mogą się stać lekturą szkolną.
Zapraszamy do posłuchania rozmowy!
4. Rozmowa z Pawłem Goźlińskim
W czwartym odcinku cyklu „Szkoła Życia” Maciej rozmawia z Pawłem Goźlińskim, współtwórcą Instytutu Reportażu i Polskiej Szkoły Reportażu, redaktorem naczelnym wydawnictwa Agora.
Opowiada o lekcji odwagi, którą dostał od Małgorzaty Szejnert i o czytaniu, które jest stratą czasu (tak!). Zdradził też podstawową, choć niedocenianą receptę na dobry reportaż.
Dzieli się swoimi życiowymi lekcjami, od tej z 13. grudnia 81, kiedy usłyszał słowo „wojna” po te o niezrealizowanych życiowych ścieżkach i deficytach, których nie da się już wykarmić.
Paweł Goźliński jest przewodniczącym konkursu literackiego „Szkoła życia” organizowanego przez naszą Fundację na rzecz Wielkich Historii.
Zapraszamy do posłuchania rozmowy!
5. Rozmowa z Anną Przedpełską-Trzeciakowską
Gościem piątej rozmowy z cyklu Szkoła Życia jest Anna Przedpełska – Trzeciakowska jedna z najwybitniejszych polskich tłumaczek, uczestniczka Powstania Warszawskiego, która mimo wieku aktywnie uczestniczy w życiu społecznym.
Anna Zofia Przedpełska – Trzeciakowska, rocznik 1927 r. polska tłumaczka literatury angielskiej i amerykańskiej, uczestniczka Powstania Warszawskiego pod pseudonimem Grodzka. Najbardziej znana z przekładu powieści Jana Austin.
Przed wojną uczyła się w prywatnej szkole dla dziewcząt im. Cecylii Plater – Zyberkówny. Tam jak powiedziała w naszej rozmowie nauczyła się pomagać i dzielić tym co ma.
W czasie Powstanie Warszawskiego była sanitariuszką pod ps. Grodzka. Do konspiracji wprowadziła ją wychowawczyni z tajnych kompletów. Po wojnie skończyła anglistykę na Uniwersytecie Warszawskim i pracowała w angielskiej redakcji wydawnictwa Czytelnik. Tam rozpoczęła pracę nad polskimi przekładami literatury angielskiej i amerykańskiej. Jest także autorką biografii rodzeństwa Brontë Na plebanii w Haworth: dzieje rodziny Brontë i książki – Jane Austen i jej racjonalne romanse.
W latach 80 tych działała w Prymasowskim Komitecie Pomocy Osobom Pozbawionym Wolności i ich Rodzinom. Także osobiście odwiedzała więźniów. Honorowa Obywatelka Warszawy, Została odznaczona m.in. Krzyżem Oficerskim i Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.
W rozmowie z Maciejem Piwowarczukiem mówi o zaufaniu do nauczycieli, odlocie przy Horacym i ucieczce w świat jaki otwiera literatura a także wielkoduszności, która się opłaca.
Edukacja jest w nieustannym kryzysie, a nauczyciele są nieustannie bohaterami – podkreśla w rozmowie.
Anna Przedpełska Trzeciakiewicz opowiada o tym co ją zbudowało i co dało jej siłę do podejmowania trudnych decyzji.
Od mamy otrzymałam lekcję wielkiej miłości. A to ogromna lekcja. Wielkiej miłości, wielkiego oddania dzieciom, mężowi. Byłam świadkiem ogromnej miłości moich rodziców. Miałam cudowny dom – wspomina.
W czasie okupacji marzyła, by zostać lekarzem, ostatecznie wybrała literaturę, dzięki której łatwiej jej było przetrwać stalinizm i PRL.
Mówi też o potrzebie pomagania, także dziś. W naszym przypadku uchodźcom i mówienia głośno, kiedy trzeba.
Zapraszamy do słuchania:
6. Rozmowa z Mariuszem Truszkowskim
O tym jak być przywódcą, który daje przestrzeń do rozwoju, o szkołach demokratycznych, które mogą być obok nas i o odwadze do uczenia inaczej mówi Mariusz Truszkowski w najnowszym odcinku podcastu Szkoła życia.
Mariusz Truszkowski to pasjonat edukacji, założyciel Szkoły w chmurze, w której uczy się tysiąc uczniów. Przez lata podróżował po świecie śladem innowacyjnych szkół. W efekcie założył taką do której mogą chodzić uczniowie z całej Polski i podążając swoją własną ścieżką zdobyć wiedzę.
W rozmowie z Maciejem Piwowarczukiem mówił o swoich lekcjach życiowych o metodzie na dobre przywództwo.
Przywództwo to wpływ, a wpływ zależy od tego na ile jestem w stanie dawać ludziom, którzy są wokół. Jeśli troszczę się o osoby wokół, jeśli moja obecność coś daje, to znaczy, że tworzę karmiące miejsce. I ja chcę tworzyć takie karmiące miejsca. Chcę tworzyć miejsce, w którym dajemy dobre przywództwo. Dla mnie to jest esencja. To czy, to co my dajemy jest wartością dla innych.
A nauczycieli i dyrektorów zachęca do odwagi: Chciałbym zaprosić nauczycieli do odwagi robienia inaczej. I dyrektorów do nagradzania, nie za robienie jak zawsze, tylko inaczej. Chce zaprosić dyrektorów, żeby otworzyli jedną klasę w której zrobią coś inaczej.
To zaproszenie do innowacji i eksperymentowania.
Posłuchaj całej rozmowy:
7. Rozmowa z Magdaleną Kicińską
O tym, że powiedzenie „nie wiem” staje się kluczem do poznania siebie, o lekcjach jakie dostała od Warszawy, o życiu w tłumie i samotności, a także o życiu w kulturze przebodźcowania opowiada Magdalena Kicińska.
Pisarka, redaktorka naczelna magazynu Pismo, laureatka nagrody Grand Press jest gościnią siódmego odcinka podcastu Szkoła życia.
W rozmowie z Maciejem Piowarczukiem podzieliła się swoim sposobem mierzenia się z rzeczywistością. Żyjemy w kulturze przebodźcowania. Mamy tyle wątków, zagadnień które domagają się naszej uwagi i niestety szybkich odpowiedzi. Bardzo trudno jest powiedzieć – słuchaj, ale ja nie wiem! Muszę się zastanowić – przyznała Kicińska.
„Nie wiem” jest bardzo dobrym punktem wyjścia do wielu aspektów naszej rzeczywistości – podpowiada. Bo kiedy mówisz „nie wiem”, dajesz sobie czas, żeby się zastanowić, żeby sprawdzić. A jak już sprawdzisz ,to chwilę z tym pobyć z tą wiedzą i odpowiedzieć zgodnie z tym co wierzysz, co uważasz, co jest ci bliższe i takiej odpowiedzi udzielić. A na to też potrzeba czasu. Odpowiedź „nie wiem” to też jest zapewnienie sobie czasu na zastanowienie się, refleksję, weryfikację swoich poglądów czy uprzedzeń. To daje element wyrozumiałości dla siebie samego, że nie zawsze musisz wiedzieć.
8. Rozmowa z Sylwią Chutnik
O sztuce pakowania prezentów, jasełkach a przede wszystkim o miłości do książek, czytania i pisania i fantazji o byciu Magdą Gessler polskich księgarni – mówi Sylwia Chutnik w najnowszym odcinku podcastu Szkoła Życia.
Pisarka, aktywistka, jednym słowem buntowniczka przyznała, że Covid nauczył ją pokory. Tego, że czasami warto zwolnić, pochylić się nad swoim ciałem i swoimi prawdziwymi potrzebami.
Maciejowi opowiadała o dorastaniu w Warszawie lat 90 tych, nauce w Liceum Księgarskim i walce o prawa swoje i innych.